Tuesday, January 22, 2008

BAGALAU atau MANDI SUNGAI




Salah satu aktiviti ku semasa aku kanak- kanak dan tinggal dikampong ayer adalah mandi sungai atau terlalu sinonim dengan panggilan begalau dan ianya merupakan aktivit yang menjadi satu kemestian bagi anak - anak yang tinggal dikampong ayer. Bagi aku sendiri semasa aku kecil aku pernah dirotan oleh ibuku kerana begalau aku terlupa untuk pergi sekolah. Mana tidaknya balik dari sekolah ugama kawan - kawan ajak mandi sungai apa lagi mandilah sehingga lupa untuk kesekolah rendah sebelah petang. Apa lagi ibu ronda seluruh kampong mencari aku, sekali jumpa aku, ibu suruh naik rotan singgah kebadanku, apa lagi aku lari balik rumah. Tapi aku tak pernah jera, aku mandi sungai juga bila ada kesempatan. Bagi ibu ku dia tidak membenarkan aku untuk sering mandi sungai, tak tahulah aku kenapa, namun namanya kanak-kanak yang dilarang mesti juga hendak dibuat. Namun keseronokan mandi sungai ini adalah mungkin kerana ianya mandi dalam beramai - ramai jadi suasananya menajdi lebih seronok.
Namun dalam keadaan sekarang ini, apa yang dapat aku perhatikan sudah jarang sekali kelihatan kanak - kanak dikapnomg ayer sekarang ini yang kelihatan untuk mandi beramai - ramai atau begalau disungai brunei. Jika dulu waktu popular untuk mandi sungai adalah semasa cuti sekolah, itulah yang paling menyeronokkan. Dan sewaktu cuti sekolah jugalah berbagai aktiviti dilakukan oleh kanak - kanak dikapmong ayer. Banyak permainan tradisional yang dimain. Apa yang pastinya, kehidupan dikampong ayer ketika itu amat seronok dan menyeronokkan. Yang kini segalanya tinggal memori indah bagi diri ku dan juga teman - teman bekas sekampng ku. Selepas penghijrahan kedarat, banyak kawan-kawan sekampong juga yang berhijrah, namun itulah dia tali persaudaraan tidak pernah akan putus, bila ada satu majlis diadakan yang pastinya barulah kami dapat berkumpul semula, dan bila sudah bertemu masing- masing mengimbau kenangan lama.

1 comment:

MBAK RISKA said...

Assalamualaikum wr wb. Saya Sangat berterimah kasih kepada Kyai Anom Jagat berkat semua bantuan yg diberikan saya sdh buka usaha dan memiliki beberapa Restoran ternama di Surabaya mengatakan ”Saya dulu seperti orang gila, bahkan hendak bunuh diri, usaha saya ditipu sahabat karib dan membawa lari semua uang saya. Saya pun harus menanggung hutang supplier dari usaha kontraktor yang dibawa lari teman saya. Kesana kemari minta bantuan gak ada yang nolong. Bahkan saya sudah keliling Indonesia untuk mendapatkan atau mencari pinjaman dan dana gaib, tapi untung di ujung keputus asa’an saya bertemu dgn Kyai Anom Jagat yang dikenalkan oleh adik ipar saya, akhirnya bliau menawarkan bantuan Dana Gaib tanpa tumbal/resiko diawal ataupun akhir dan dari golongan putih.setelah persyaratanya dilengkapi dan ritual selesai, MENGEJUTKAN !!!, saya mendapatkan dana gaib sebesar 700jt dihadapan saya. ATAU Anda Mau sperti sya silakan anda tlp Kyai Anom Jagat Di No 0852-4466-8151