Tuesday, January 22, 2008

KAMPONG AYER DULU DAN SEKARANG





Biarpun sudah berhijrah kedarat hapir dua dekad, namun aku tidak pernah lupa dengan tempat kelahiran ku. Sememangnya banyak yang terabadi sewaktu tinggal diKampong Ayer. Aku dilahirkah disalah sebuah kampong dikamponng ayer. Sedari kecil sehingga aku remaja, aku membesar diKampong Ayer, jadi segalanya banyak terabadi dikampong ayer. Banyak kenangan manis pahit manis yang terabadi semasa tinggal dikampong ayer. Aktiviti yang dilakukan semasa kanak - kanak mungkin berbeza dengan anak - anak yang tinggal didarat. INi jelas dapat dilihat dari kehidupan ku masa kini.

Dari segi kehidupan dikampong ayer memang meriah, maklum sajalah jika dilihat dengan keadaan sekelilingnya sudah dapat dilihat yang situasinya begitu seronok, dari segi keselamatan, mungkin terdapat faktor - faktor tertentu yang perlu diambil kira, terutsama jika berlakunya kebakaran. Dan jika dari faktor lain, terutama dari segi faktor kekeluargaan, penduduk kampong mempunyai sistem kekeluargaan yang begitu kukuh, terutama sekali jika ada sesuatu keramaian dan suka duka yang berlangsung, masih dapat dilihat sehingga kehari ini sikap memucang - mucang masih menjadi aamalan bagi mereka dikampng ayer, dan hal inilah yang amat dibanggakan.

Keadaan sebeginilah yang aku rindukan. Bila berhijrah kedarat, nyata sekali suasananya amat berubah, terutama dengan keadaan hingar bingarnya. Jika dulu sewaktu bangun pagi untuk pergi sekolah, keadaannnya nyata jelas nampak bila mana keadaan sebelah menyebelah kedengaran, ada suara tangisan anak kecil yang apa kata orang brunei yang garingkan mandi pagi, ada beriuh dan semua suana ini tidak terdapat bila sudah berhijrah kedarat. Aku rindukan dengan keadaan suasana paginya, bila mana orang ramai menunggu perahu dijetty untuk pergi keseberang untuk bekerja, sementara diatas jambatan kelihatan deretan anak - anak sekolah berjalan kesekolah, semuanya ini hanya menjadi kenangan yang tidak akan pernah aku lupakan malah ianya mungkin akan hanya dapat diabadikan didalm blog ini.

No comments: