Thursday, January 24, 2008

PANGGUNG BOON PANG & PANGGUNG BORNEO





Ketika ini apabila kita bercakap mengenai dengan panggung wayang, semua akan tertumpu pada panggung yang ada di The Mall atau Q-Lap Mall, mungkin generasi muda yang ada sekarang ini tidak ada yang mengetahui tentang Panggung Boon Pang. Dimana letaknya panggung Boon Pang pun mungkin ada yang tidak ingat lagi malah ada yang tidak tahu langsung. Jika kita pergi kebandar Seri Begawan sekarang ini, cuma ada dua buah panggung wayang saja yang ada antaranya Panggung Bolkiah depan tamu kianggeh dan juga Panggung Borneo berdepanan dengan bangunan IBB. Tapi dimana letaknya Panggung Boon Pang?

Jika Kita Pergi ke BSB sekarang ini, tempat lokasi Bangunan Takaful IBBD masa ini adalah bekas bangunan Panggung Boon Pang. Seperti yang ada pada gambar diatas. Sekitar tahun 70'an dan awal 80'an kedua - dua panggung ini amat popular, malah persembahan artis dari luar negara juga bberlangsung dipanggung ini. Namun sekitar pertengahan tahun 80'an kepopularan Panggung - panggung wayang dinegara ini agak sedikit menurun apabila pemain VIDEO diperkenalkan dan juga hampir setiap rumah diBrunei mempunyai alat pemain VIDEO masa itu, jadi kebetulan pula ketika itu kedai - kedai untuk menyewakan filem - filem banyak dibuka, jadi oranfg pada ketika itu tidak lagi menggemari panggung wayang, dan ketika itulah turunnya rinking kepopularitian panggung wayang. Dan yang tinggal kenangan ketika ini hanyalah Panggung Boon Pang kerana ianya terubah menjadi bangunan Takaful IBBD.

Bercakap mengenai dengan harga tikit wayang ketika itu jika dibandingkan dengan dulu memang banyak perbezaan. Jika dulu harga tikit mengikut tempat atau kelas tempat duduk. Harga tikit first adalah yang paling mahal ketika itu iaitu $3 lebih, malah harga tikit yang paling murah iaitu didepan screen adalah $0.70 sen. Jadi bagi aku ketika itu masih dizaman kanak - kanak jika aku melihat wayang bersama - sama dengan pakcik ku yang tiga tahun tua dari aku, kami hanya menggunakan tikit $0.70sen, malah itu sudah menjadi satu kepuasan bagi kanak - kanak seperti aku ketika itu. Namun kini segalanya berubah. Harga tikit sudah naik malah sudah tidak ada kelas tempat duduk, semuanya sama saja cuma bebas untuk memilih saja tempat duduk. Tapi yang pastinya untuk melihat wayang ketika ini untuk melihat wayang yang hit mestilah booking awal untuk mendapat tempat duduk yang selesa, jika lambat alamatnyalah akan dapat tempat duduk yang depan screen. Itulah perbezaannya yang jelas ketara. Bagi aku semua itu kini berubah, sesekali aku turun juga melihat wayang dipanggung cuma untuk melepaskan gian untuk melihat wayang dipanggung dan nyatanya ianya sudah berubah. Pengusaha panggung wayang pun kini sudah mampu untuk merasa lega kerana panggung wayang kini kembali popular kerana orang ramai terutama golongan - golongan muda sudah mampu untuk memenuhkan panggung wayang.

1 comment:

MBAK RISKA said...

Assalamualaikum wr wb. Saya Sangat berterimah kasih kepada Kyai Anom Jagat berkat semua bantuan yg diberikan saya sdh buka usaha dan memiliki beberapa Restoran ternama di Surabaya mengatakan ”Saya dulu seperti orang gila, bahkan hendak bunuh diri, usaha saya ditipu sahabat karib dan membawa lari semua uang saya. Saya pun harus menanggung hutang supplier dari usaha kontraktor yang dibawa lari teman saya. Kesana kemari minta bantuan gak ada yang nolong. Bahkan saya sudah keliling Indonesia untuk mendapatkan atau mencari pinjaman dan dana gaib, tapi untung di ujung keputus asa’an saya bertemu dgn Kyai Anom Jagat yang dikenalkan oleh adik ipar saya, akhirnya bliau menawarkan bantuan Dana Gaib tanpa tumbal/resiko diawal ataupun akhir dan dari golongan putih.setelah persyaratanya dilengkapi dan ritual selesai, MENGEJUTKAN !!!, saya mendapatkan dana gaib sebesar 700jt dihadapan saya. ATAU Anda Mau sperti sya silakan anda tlp Kyai Anom Jagat Di No 0852-4466-8151